Tuesday, June 7, 2011

BETUL KE CUKA SEBAIK-BAIK LAUK?

0 comments
alhamdulillah syukur pada Allah kerana kurniakan aku nikmat kesihatan yang baik,inilah jadual sarapan makananku seharian (yang asas bagiku)..alhamdulillah dalam masa 4 hari dah tambah 1 kg (untuk gain weight)

pagi:
400 ml air masak+3 penutup aloe vera herbalife
400 ml tea mix
makan roti/biskut/pisang/buah2han
250 ml air soya+150 air masak sejuk+1 sudu F3+2 sudu F1

tengahri:
makan macam biasa..tapi kadang2 rasa xlapar sebb dah minum shake masa sarapan..kadang2 tengahri pun shake jugak(lagi2 bila sibuk handle program/meeting dan lain2 lagi)

makan malam:
sama step macam sarapan pagi.

saya mula berfikir kenapa saya kene ikut step & mesti minum aloe vera herbalife dulu..oo baru jumpa jawapan kenapa?bila minum aloe vera terasa sedikit masam2(tapi xde masam teramat sangat)..ok alhamdulillah sedap jugak..so disitu saya mula berfikir rupanya aloe vera ada ciri2 seperti acid citric yang banyak pada buah2 epal..lagi2 epal hijau yang ada rasa masam2 sikt..ramai yang takut pagi2 nak minum benda yang masam sebb selalu fikir sakit perut..bagi saya itulah tandanya sihat..bila saya minum aloe rupanya nak baiki sistem usus kita yang selama nie asyik makan makanan ikut dan kita ja..so aloe baiki penyerapan usus..maka saya mula berfikir hadis ini..maknanya nabi dah saran kepada saya..tapi saya xsedar..orang barat dah lama minum jus yang masam2 pada waktu pagi..rasanyer mereka lebih menghayati HADIS NIE..waAllahua'lam.

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمَا أَنّ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ سَأَلَ أَهْلَهُ الْإِدَامَ فَقَالُوا : مَا عِنْدَنَا إلا خَلّ فَدَعَا بِهِ وَجَعَلَ يَأْكُلُ
وَيَقُولُ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلّ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلّ
Dari Jabir bin Abdullah RA bahawa Rasulullah SAW bertanya tentang lauk pauk kepada keluarganya. Jawab mereka: “Kami tidak mempunyai apa-apa, kecuali cuka”. Lalu Rasulullah SAW meminta dihidangkan. Setelah dihidangkan, baginda memakannya seraya berkata: “Sebaik-baik lauk ialah cuka.” (HR Muslim)

Hadis Kedua:
عَنْ أُمّ سَعْدٍ رَضِيَ اللّهُ عَنْهَا عَنْ النّبِيّ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلّ اللّهُمّ بَارِكْ فِي الْخَلّ فَإِنّهُ كَانَ إدَامَ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَلَمْ يَفْتَقِرْ بَيْتٌ فِيهِ الْخَل
Dari Ummu Said RA dari Nabi SAW baginda bersabda: “Sebaik-baik lauk ialah cuka. “Ya Allah berkatilah cuka. Sesungguhnya ia adalah lauk para nabi sebelumku. Tidak akan dilanda kemiskinan rumah yang ada cuka”. (HR Ibnu Majah)

0 comments:

Post a Comment