Tuesday, June 7, 2011

aku xde tarbiyah !!

0 comments
alhamdulillah..Allah masih panjangkan umurku untuk aku terus berdakwah dalam nutrisi herbalife ini dan selamatkan nilai kesihatan manusia sekarang nie..semalam 7 jun 2011 titik sejarah saya mula kembali lagi dalam journey misi herbalife..saya ditarbiyah oleh Allah lagi dan lagi..makin kita nak jump up Allah uji kita..sebb Allah sayangkan kita..bagun pagi nak bersiap untuk gerak kerja dakwah tergendala disebbkan mencari spek mata..lama mencari spek mata..disebbkan spek mata xjumpa menyebabkan saya sedikit down..

walaupun dah minum sarapan pagi dengan shake dan bertenaga tapi still xbersemangat sebb memikirkan masalah dan tarbiyah yg Allah bagi..minta juga sahabt2 rumah untuk cari..dan ketika situasi inilah saya mula down dan nak tenangkan diri akhirnya saya terlelap..alhamdulillah jam 11.30 kawan saya menjumpai spek mata saya..pada ketika ini semngat dah mula berubah sebb saya ada temu janji dengan kawan yang nak lebih sihat dengan herbalife..so saya xleh buang masa..saya kene cepat selamatkan manusia..bila dah bersiap2 dengan tools yang ada tiba2???...dompet pula hilang..Ya Allah dalam hatiku mula berbisik tarbiyah Allah datang lagi..lagi la down nak wat gerak kerja dakwah nutrisi herbalife..

saya terpaksa tangguhkan perjumpaan kawan 2 pada lain hari sebb dompet saya xde so perjalann jauh perlukan keselamatan juga disamping kita kene yakin pada Allah..tiba2 tergerak hati nak ke kampus dengan xde dompet..alhamdulillah hikmah besar yang ku dapat bukan sekadar dapat semangat dngan kawan2ku yang wat dakwah nutrisi herbalife malah dapat taujihat dari seorang ustaz..ustaz memberikan ku suntikan dan kisah sirah nabi untuk ku renungi di kala kita ditimpa musibah..inilah doa yang patutku baca:

rupanya disebalik doa ini ada kisah sirah yang patutku ketahui..ummu salamah pernah bersedih kerana kematian suaminya abu salamah. tatkala Ummu Salamah bersedihan dengan pemergian suaminya, maka dia teringt akan sebuah hadis Nabi..Nabi berkata, apabila seseorang Muslim itu bersedih hati kerana musibah yang melanda, maka berdoa lah ' Ya Allah simpankanlah balasan baik untuk kesusahan yang melanda ku ini'

maka balasan baik untuk Ummu Salamah adalah menjadi isteri kepada Rasul Allah....bertapa syukurnya ummu salamah dapat seorang suami yang paling terbaik didunia ini iaitu RASULULLAH.

Percayalah setiap kesusahan dan kesulitan itu pasti ada kesenangan di sebalik...selalu ingtkan diri sendiri
tapi ummu salamah disuruh membaca doa ini.

إِنـَّا ِللَّـهِ وَإِنـَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللَّـهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا
Maksudnya : Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku)
alhamdulillah selepas ditimpa musibah Allah kurnikanku banyak hikmah untuk aku renungi dan jam 10.30 malam tadi Allah telah jumpakanku dengan dompet yang hilaing petang semalam..SYUKUR ALHAMDULILLAH.
.
moral yang ku belajar pada 7 jun 2011
1) jangan asyik fikir masalah sebb masalah akan terus jadi masalah,kene kuatkan minda untuk positif pada Allah dan jangan suka menyalahkan orang lain dan jangan suka timbulkan persepsi pada orang 

2)duduk dengan orang yang suka berfikiran positif..sebb bila kita positif kita akan sentiasa membina harapan bukannya down..so sebab 2 saya xsuka dengan orang yang asyik cerita pasal problem dan suka kondem orang dan persepsi negatif..sebb wording "ala,malas,xboleh dan lain2 yang negatif akan menyebabkanku down n xleh nak move on & grow up)

0 comments:

Post a Comment