Sunday, January 23, 2011

Mencari permata Murabbi (4)

0 comments

Kisah anak murid ini terus berlalu..
  
Si anak ini terus melangkah ke hadapan mencari permata yang masih ada lagi di persisiran pantai dan jalanan.
Angka 3 membuatkan si anak murid ini menggeletar seketika dan sedikit perasaan yang mengelisahkan..3 tahun si anak muda ini telah di kecewakan oleh seorang teman yang bernama “pengajian”.kehidupan 3 tahun yang telah berlalu seolah-olah tiada apa-apa nilai di sisi anak murid ini.Insan ini seperti mayat yang mati di hidupkan semula.Dia amat mengerti segala kefanakan dunia yang dia telah tempuhi dan mahu membuka lembaran baru.

Penghijrahan

Si anak muda ni telah berhijrah ke sebuah kota yang bernama Naili.kota ini telah memberikan citra warna yang berbeza dengan kehidupan si anak murid ini.Si anak murid ini terus mencetus mahu dan semangat ingin tahu apakah sebenarnya ciri-ciri seorang pemimpin yang ketiga iaitu berwibawa.Sedang termenung di persisiran pantai si anak murid ini telah terserempak dengan seorang pak cik tua bernama pak subky.Mereka telah berbual hampir 2 jam 30 minit.sedang rancak berbincang soal-soal agama dan masyarakat ummah pak subky ada menyelitkan beberapa tokoh negarawan yang sangat hebat yang perlu si anak murid ini contohi.

Antara figura yang di sebut oleh pak subky ini ialah Prof Zulkifli Mohammad dan Dr Burhanuddin Al-helmi.Satu persatu nilai ketokohan figura-figura itu di sebut.

“Prof Zul sangat hebat orangnya nak..dia orang yang mendapat tarbiyah direct dengan tokoh gerkan islam yang tersohor iaitu imam hasan al banna dan syed Qutub..Prof Zul ni bila dia tengok orang tak siapkan kerja dia akan marah orang itu tidak kira siapa pun pangkat dia..prof zul amat ”

“Dr Burhanuddin ni ada 3 helai pakaian sahaja..die seorang yang sufi dan zuhud..dia tak banyak bercakap..tetapi dia mempunyai ketokohan yang hebat”

Mereka berdua ini selalu titik beratkan soal disiplin..Si anak murid ini sangat kagum dengan kisah yang di ceritakan oleh pak subky ..banyak input yang dia peroleh hasil perbincangan itu.


Angin sepoi-sepoi menyepikan lagi suasana si anak muda ini.waktu senja semakin menghampiri..sambil memandang terbenamnya matahari si anak murid ini teringat sepucuk surat yang di berikan oleh emaknya untuk bekalan ketika penghijrahan ke kota Naili.

“bukan mudah untuk menjadi pemimpin yang berwibawa ini wahai anakku..emak selitkan kepada kamu ucapan-ucapan nasihat ini supaya engkau terus mencari permata yang engkau idam-idamkan itu”



Nasihat Luqman Al Hakim

"DUNIA ini ibarat lautan dalam. Oleh itu, kita hendaklah bijak untuk melayari atau melalui perjalanannya supaya tidak tenggelam. Kiasan itu diberikan oleh Luqman Al-Hakim ketika menasihati anaknya supaya bertakwa ketika melayari hidup ini.

Katanya: "Hai anakku! Sesungguhnya dunia ini umpama lautan yang dalam. Ramai manusia yang telah tenggelam dalamnya. "Oleh itu, jadikanlah ketakwaan kepada Allah itu sebagai kapalmu, keimanan itu sebagai muatannya dan tawakal itu pula sebagai layarnya. Mudah-mudahan, engkau akan terselamat. Aku tidak sanggup melihatmu melainkan dalam keadaan yang selamat."

Dalam riwayat lain, Luqman berkata: "Hai anakku! Sesungguhnya dunia ini umpama lautan yang terbentang luas. Ramai manusia yang karam dalamnya. "Oleh itu, sekiranya engkau mampu menjadikan kapalmu itu daripada keimanan terhadap Allah, persediaanmu itu melalui tawakal dan muatanmu itu pula adalah daripada ketakwaan.

"Dan sekiranya engkau terselamat, maka ia kerana rahmat Allah dan sekiranya engkau karam, maka ia adalah kerana dosa-dosamu."

Dalam riwayat lain, Luqman berkata: "Hai anakku. Aku pernah memikul batu-bata, besi dan setiap benda yang berat, sedangkan aku tidak pernah memikul suatu pun yang lebih berat daripada jiran tetangga yang jahat. "Aku telah merasakan pelbagai kepahitan, sedangkan aku tidak pernah merasakan sesuatu yang lebih pahit daripada kefakiran.


si anak muda ini terus meninggalkan pantai itu..bersambung..

0 comments:

Post a Comment