Monday, February 7, 2011

Chelsea 2011

0 comments

Dalam sebuah organisasi kita tidak boleh mengharapkan figura baru mencetuskan perubahan dengan sekelip mata.Grooming ahli  adalah nilai yang utama dan strategi yang cukup berkesan dalam satu pasukan.Kita perlu memberikan kepercayaan dan bersikap optimis kepada ahli-ahli organisasi for achieve VMO.

Pemimpin yang baik adalah sentiasa terbuka dan berani menerima segala kritikan yang bernas.sebagai seorang pemimpin dalam organisasi fasa pertama yang perlu dilakukan adalah grooming ahli untuk saling mengenali antara satu sama lain.

Jika kita analisa penampilan pertama Torres bersama kelab barunya gagal memberi sebarang mata namun sebaliknya pasukan lamanya, Liverpool yang mengaibkan Chelsea apabila menumpaskan The Blues 1-0 di Stamford Briedge.


Dalam aksi di Stamford Briedge  malam semalam, Chelsea menguasai permainan namun gagal menembusi pintu gol Liverpool yang dikawal Riena. Torres bermain bersama Drogba dibahagian penyerang yang dilihat pasangan terbaik namun keduanya gagal menembusi gawang Liverpool.
Inilah hakikat sebuah pasukan/organisasi.Kita tidak boleh selalu mengharapakan keajaiban berlaku dan perubahan yang berterusan kerana kesefahaman adalah priority yang utama dalam pasukan.

Tidak cukup hanya taaruf semata-sama,tetapi dalam organisasi kita perlu melengkapkan rukun keluarga yang seterusnya iaitu tafahhum( saling kenal mengenali antara satu sama lain) dan juga takaful(Merupakan dasar membela nasib sesama sendiri, supaya jangan ada orang yang terbiar atau terlantar nasibnya).

Fernando Torres menjadi pemain ketiga paling mahal dalam sejarah perpindahan pemain di belakang Christiano Ronaldo dan Kaka yang berpindah dari Manchester United dan AC Milan ke Real Madrid. Dengan nilai £50 juta (RM245.5 juta)  Fernando Torres kini sah milik Chelsea apabila melengkapkan perpindahan 30minit sebelum pintu perpindahan ditutup.


Pelaburan Chelsea ke atas Torres yang mencatatkan perpindahan paling mahal dalam sejarah bolasepak England masih gagal memberi pulangan awal.
“ Kami tidak bermain dengan baik. Persembahan kami tidak cukup bagus untuk memenangi perlawanan ini. Pertahanan Liverpool bertindak cemerlang dan kami tidak menjumpai ruang”. Carlo Ancelotti.

Sikap carlo Ancelotti perlu dicontohi sebagai seorang pemimpin kerana sentiasa optimis dengan keputusan yang sudah berlaku,jiwa besar dan harapannya kepada pasukan Chelsea adalah tinggi
 Jurulatih warga Itali itu percaya dengan  pembelian mahalnya itu bakal berbaloi dan memberi pulangan lumayan kerana ia adalah perlawanan pertama Torres untuk The Blues. 


Penyerang kebangsaan Sepanyol itu tenggelam dan kemudian dikeluarkan pada minit ke-66 sambil langkahnya diiringi ejekan penyokong Liverpool yang menikmati saat-saat indah dapat membalas dendam terhadap bekas idola mereka - tujuh hari selepas perpindahan kontroversi ke Stamford Bridge yang memecah rekod Britain.

“Kita perlu memberinya peluang untuk mendapat rentak dan dia mampu melakukannya dengan cepat. Ini normal. Masalah bukan daripada pemain kerana mereka semua berkualiti dan saya akan cuba lakukan segala-galanya untuk menggandingkan mereka,” kata Ancelotti. 

Selepas Torres yang gagal menunjukkan keserasian dengan Didier Drogba dikeluarkan, pemain tengah Raul Meireles memecah kebuntuan dengan jaringan tunggal kemenangan pada minit ke-69.

0 comments:

Post a Comment